Saturday, January 11, 2014

Semput di kalangan kanak-kanak

Pm FB : Marlinda Anim (WhatsAp/SMS : 013-3311 860) ** Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*
     
Sejak raya 2013, Aniq dah lama tak pekena asap..atau nebulizer. Sehari sekali, aku akan picitkan satu kapsul Omegaguard mengikut rujukan testimoni sebelum ni. Mula-mula aku konsisten bagi setiap malam.

Masa mula-mula kena, Aniq batuk-batuk yang aku sangka batuk biasa. Aku bagi madu..tapi tak kurang. Batuk budak semput ni kering..macam tak lepas dan berterusan. Aniq menangis sahaja, tak cakap apa-apa. Seingat aku, aku hantar dia ke klinik esok paginya. Terus kena nebulizer. Dulu aku pernah keje klinik. Jadi berdarkan pengalaman yang ada aku paham lah apa yang doktor buat. Sejak tu, aku agak trauma kalau dia batuk. Jadilah adegan ke klinik pukul 2 pagi sebab tak sufe bila dia kena attack.

Aniq tak boleh ketawa berlebihan, menangis berlebihan. Jadi dia dimanjakanpun berlebihan. Serangan terakhir adalah selepas dia naik alat senaman dengan abah dia..jadi elakkan anak-anak yang ada tanda semput ni..
1. Terlalu aktif
2. Ketawa lebih
3. Terlalu lama selsema atau demam
4. Menangi lama

Oleh sebab dah selesa dekat 5 bulan dia tak kena semput, aku pun leka la tak bagi lagi omegaguard. Hinggalah dia kena serang lagi baru-baru ni Jan 2014.Aku ada terbaca memang minyak ikan ni boleh kurangkan semput. Jadi boleh lah kita cuba..

Antara petua lama adalah lendir belut. Jadi kalau ada belut menherah diri, mungkin itu penawar yang Allah beri. Caranya adalah
1. Sapu beras pada badan belut. Beras tu keringkan dan masak jadi bubur
2. Sapukan roti dan beri anak makan. Buh la jem strawberi ke bagi sedap !

No comments:

Post a Comment