Friday, April 11, 2014

Beza Vit C Chewable dan Sustain Release Shaklee

Pm FB : Marlinda Anim (WhatsAp/SMS : 013-3311 860) ** Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit**


Vit C Chewable atau Jenis Sustain Release (SR)?
Sebelum ni saya ingat Chewable (kunyah) untuk kanak-kanak, SR untuk dewasa..rupanya begini..
Dalam Shaklee, Vit C jenis Chewable mengandungi 100mg Vut C manakal jenis Sustain Release 500 mg. Sustain Release maksudnya Vit C dilepas perlahan-lahan terus dalam aliran darah...so sepanjang masa sel mendapat khasiat Vit C!

Mengikut Dr. Zubaidi, keperluan
kanak-kanak 1-3 tahun tak lebih 400mg
kanak-kanak 4-8 tahun tak lebih 650mg
usia 9 tahun ke atas tidak melebihi 1200 mg

Orang menghisap roko perlu lebih 45gm daripada dos biasa
Kedua-duanya mempunyai kandungan yang sama. Cuma Chewable Vita-C Plus (100mg)mempunyai pertambahan Rose Hips Powder (juga salah satu sumber vitamin c yang hebat). Ia juga dikatakan sebagai ‘stomach tonic’ kerana ia membantu mengubati ulser perut, diarrhea, sembelit dan sebagainya. Selain daripada itu ia turut bertindak terhadap kolesterol, diabetis, tekanan darah tinggi dan sebagainya.

Vita-C 100mg adalah Vitamin C berbentuk kunyah.
Setiap tablet kunyah mempunyai kepekatan 100mg Vitamin C. Ianya diberi nama ‘Chewable’ kerana ianya perlu dikunyah seperti gula-gula. Apa yang istimewanya ialah apabila anda mengunyah Vitamin C jenis ini, air liur akan membantu menghadamkan Vitamin C tersebut dan seterusnya membolehkan ianya sedia untuk diserap sebaik sahaja sampai ke usus kecil. Malah, kajian menunjukkan mengunyah Vitamin C dalam dos yang kecil beberapa kali sehari adalah lebih berkesan untuk penyerapan berbanding mengambil sebiji Vitamin C dalam dos yang besar sekaligus!

Rasa lebih sedap dan lebih seronok untuk dinikmati.
Lebih mudah dikunyah.
Lebih sesuai untuk seisi keluarga.
Menarik minat kanak-kanak untuk mengambil Vitamin C dan dos nya sudah bersesuaian untuk kanak-kanak.
Lebih sesuai untuk golongan berusia yang mempunyai masalah penghadaman yang lemah dan susah untuk menelan disebabkan sakit ataupun faktor ketuaan.
Lebih sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah fizikal dalamanseperti gastroesophageal reflux disease ataupun ketumbuhan esophageal yang mempunyai masalah menelan tablet.
Lebih sesuai untuk mereka yang selalu berada di luar kerana melancongdan sebagainya. Jadi, pengambilan Vitamin C jenis kunyah lebih mudah sebab tidak memerlukan air untuk dimakan.
Dos Vitamin C yang rendah dalam setiap tablet kunyah adalah lebih sesuai untuk mereka yang mempunyai perut sensitif seperti gastrik, pedih hulu hati dan cirit-birit. Pengambilan Vitamin C dalam dos yang besar boleh menyebabkan ketidakselesaan.


No comments:

Post a Comment